Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Celia Floyde

Forum > Fanfiction > Celia Floyde

1 2 3
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


OBS: Glömde skriva [Sv] i rubriken sry..

Titel: Celia Floyde
Språk: Svenska
Typ av text: Fanfiction
Antal kapitel hittills: 6
Färdigskriven: Nej
Rating: G
Beskrivning: Det här är före Harrys tid på Hogwarts och Celia Floyde ska börja sitt första år på hogwarts med sin tvillingsyster Janet men allt blir inte riktigt som de väntat sig...
Det är skrivit i ''jag form'' alltså Celia Floyde.
Celia och Janet är enögs tvillingar och har långt mörkbrunt hår hängandes i korkskruvar, blek hy och klart gröna ögon.

--------------------------------------------------
Jag och Janet satt i soffan i det lilla vardagsrummet och väntade tyst, enligt våran mamma skulle breven från Hogwarts komma idag.
Janet reste sig och gick bort mot fönstret och tittade ut. Efter en stund tog hon ett glädjeskutt och ropade på mig att jag skulle jag komma. Jag tog ett språng upp från soffan och fram till fönstret. Jag kunde se konturerna av en fågel en bit bort, en uggla. Janet sprang upp till övervåningen för att väcka mamma som låg och sov efter att ha jobbat ett långt nattskift för trolldomsministeriet.
Jag öppnade fönstret och en ljusbrun uggla kom inflygandes, släppte ner ett kuvert på golvet och flög iväg igen. Jag stod och tittade på brevet med öppen mun, bara ett brev ? Skulle vi få ett tillsammans... ?
Janet och mamma kom ner springandes från trappan.
- Var är breven?! skek Janet glatt
- Har du läst det? kommer böckerna kosta mycket? undrade mamma besvärat.
Jag pekade på brevet på golvet och mamma tog upp det och läste högt:

"HOGWARTS SKOLA FÖR HÄXKONSTER OCH TROLLDOM, Rektor: Albus Dumbledore (Innehavare av Merlin-Orden av första graden, Storhäxmästare, Överstetrollkarl, Högste Storpamp i Häxmästarnas Internationella Samfund).

Kära Celia Floyde,

Vi har nöjet att meddela er att ni har tilldelats en plats vid Hogwarts Skola för Häxkonster och Trolldom. Härmed bifogas en lista på alla böcker och all utrustning som behövs.

Terminen börjar den första September. Vi förväntar oss er uggla senast Juli 31.

Er tillgivna, Minerva Mcgonagall - Biträdande rektor


UNIFORM

Förstaårselever behöver följande: Tre ombyten av enkla arbetsklädnader (svarta), En enkel spetsig hatt (svart) för dagsbruk, Ett par skyddshandskar (drakskinn eller liknande), En vintermantel (svart, silverknäppen). Var snäll att observera att alla elev-kläder ska vara försedda med namnlappar.

KURSLITTERATUR

Alla elever ska ha ett exemplar av var och en av följande böcker:

Grundhandboken om förtrollningar (1:a graden) av Miranda Goshawk

Trolldomskonstens historia av Mathilda Bagshot

Magisk teori av Adalbert Waffling

En nybörjarguide i förvandlingskonster av Emeric Switch

Ett tusen magiska örter och svampar av Phyllida Spore

Trolldrycker och magiska brygder av Arsenius Jigger

Fantastiska vidunder och var man hittar dem av Newt Scamander

De mörka krafterna: En vägledning i konsten att skydda sig själv av Quentin Trimble

ÖVRIG UTRUSTNING

1 Trollstav eller 1 Trollspö

1 Kittel (tenn, standardstorlek 2)

1 uppsättning glas eller kristall flaskor

1 Stjärnkikare

1 mässingsväg

Elever får även ta med sig en Uggla eller en Katt eller en Padda.

FÖRÄLDRAR ERINRAS OM ATT FÖRSTAÅRS ELEVER INTE FÅR HA EGNA KVASTKÄPPAR.

Mamma läste igenom bok listan en extra gång
- Ja eftersom ni är förstaårs elever så är det ju inte lika avancerade böcker och är därmed lite billigare. Sa mamma glatt.
- Och så behöver jag ett trollspö och klädnader läste Celia.
- Mamma... började Janet tyst. Det stog inget om mig och det var bara 1 brev...
Mamma såg fundersam ut och såg ut att tänka febrilt.
- Jag tar och skickar ett brev med detsamma att Celia kommer och så frågar jag om ditt brev, ugglan kanske hade tappat det ? föreslog mamma. Hon lät inte särskilt övertygad och Janet gick sakta upp för trappan.


Ska jag fortsätta ?

11 jun, 2011 14:30

Detta inlägg ändrades senast 2011-06-22 kl. 21:45
Antal ändringar: 16

Borttagen

Avatar


Mer!

11 jun, 2011 15:24

Knizzlare
Elev

Avatar


Ja, fortsätt!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F82486a7d24290c82d9ac5db56737c905%2Ftumblr_mijpvdQWu81qmls91o4_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F8d16457e566f9d2b88a0c731044fcff9%2Ftumblr_mijpvdQWu81qmls91o6_250.gif

11 jun, 2011 15:31

Borttagen

Avatar


Kul att nån vill läsa iaf xP

--------------------------------------------
Jag såg efter Janet tills jag hörde att hennes dörr stängdes igen.
- Mamma... Varför fick inte Janet nått brev? Du har ju sagt att Hogwarts personalen är mycket nogranna av sig?
- Om jag ska vara ärlig så tror jag hon är en ynk... mamma viskade fram det sista ordet och satte sig ner i soffan.

Nästa dag fick vi ett svar på mammas brev:

Kära Ms Floyde
Vad trevligt att höra att Celia kommer tills terminen och vad det gäller Janet så har hon inte tilldelats en plats på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom denna terminen. Kanske är hon sen i utvecklingen eller så är hon en såkallad ynk.

Med vänliga hällsningar Albus Dumbledore

Mamma och Janet satt en lång stund och pratade om vad Dumbledore skrivit i brevet.
- Janet, Vill du följa med till Diagongränden iallafall ? frågade mamma.
- Nja, jag tror inte det... muttrade Janet och sprang upp på sitt rum igen.
- Då får vi väll åka själva då... Här ta lite flammpulver!
Mamma räckte fram skålen och jag tittade mig över axeln mot trappan innan jag tog en näve och kastade in i kaminen och ropade, DIAGONGRÄNDEN!
Jag kände hur jag flög fram och hostade till av allt sot. Jag öppnade ögonen och såg flera olika kaminer susa förbi mig. Tillsist såg jag den bekanta kaminen på läckande kitteln och kastade mig ut.
jag landade klumpigt på golvet och reste mig och bortsade av min kappa.
Jag visste inte om mamma hade tänkt att vi skulle ut här men jag stod inte ut att åka med flammpulver. Plötsligt dunsade mamma ut framför mina fötter.
- Jasså, du ville gå av här ? hostade mamma.
- Jag var rädd att åka för långt, mumlade jag.
Mamma gick till ingången till Digongränden som liknade vilken tegelvägg som helst. Hon tog fram sitt spö och slog lätt på några av stenarna.
- Så vart vill du börja ? undrade hon med ett flin.
- Ollivanders! skrek jag glatt.
Okej gå du dit så länge så kommer jag straxt måste hämta mer pengar från Grinngots.
Hon gav mig en lite läderpåse med pengar.
- Det här borde räcka åt ett spö. sa hon sprang iväg mot banken.
Jag vandrade bort mot Ollivanders och det plingade till när jag kom in genom dörren.
En gubbe (som enligt mig var ganska ful) kom fram och granskade mig.
- Så är det inte Allison Floydes dotter ? Var inte ni två ?
- Janet blev inte antagen mumlade jag fram.
- Jasså ? där ser man.
Han plockade fram ett spö.
- 11 tums rosenträ med testral hår som kärna.
Jag viftade lätt med staven och några papper på golvet fattade eld.
- Hmm, nej verkligen inte. Prova denna, 9½ tums slånbuske med enhörnings hår som kärna.
Jag viftade med staven och rummet lystes upp av ett vackert havsblått ljus.
-Oh, det där var underligt, mycket underligt O_o
Det brukar inte få den här effekten men detta är nog rätt spö åt dig...
-Det blir 7 galleoner.
Jag tömde läderpåsen i handen och plockade fram 7 galleoner.
Han packade ner spöt i en kartong räckte mig det.
- Tack så mycket!
Jag gick ut och hittade mamma stå och vänta.
Vi gick vidare och köpte klädnader och böcker, en kittel och resten som stod på listan. Till min förvåning köpte vi en svart uggla med gula lysande ögon.

11 jun, 2011 15:59

Borttagen

Avatar


Mer! Och skriv lite längre nästa gång! >_<

11 jun, 2011 16:12

Borttagen

Avatar


Visst, ska försöka! xD
---------------------------------
Eftersom mamma inte hadde tagit med något flammpulver och hon var för snål för att köpa mer så smet vi på ett mugglartåg till våran hemstad.
Lyckligtvis var det väldigt tomt och det var lätt för mamma att kasta en glömskeförtrollning över mannen i biljett spärren. När vi kom hem sprang jag upp till Janet, jag var ivrig över att få visa henne min uggla, mitt trollspö och mina klädnader! Mamma hadde sparat pengar länge för att kunna köpa dessa saker åt oss som begangnat, men nu kunde jag få allt nytt eftersom Janet troligtvis var ynk... Det kändes tråkigt att jag skulle vara utan henne en så lång stund men jag såg fram emot att få lära mig att trolla! Janet var inte alls så trevlig när jag visade henne mina saker.
- Vilken ful uggla... Jag skulle då aldrig köpa en svart fnös Janet.
Sårad gick jag där ifrån, jag var riktigt stolt över min uggla som jag döpt till Licorice men kallade för Lico. Janet pratade inte med mig resten av sommarn så jag satt och läste i böckerna vi köpt och övade några trollformeler. Äntligen var det den 1 september och mamma tvingade med Janet för att vinka av mig vid tåget. Enligt mamma var detta ett vackert ögonblick och hon hade med sig en kamera.
- Vi måste ju ha ett fint foto på dig som åker iväg med tåget, så du får se till att stå och vinka genom fönstret tills du är utom synhåll!
-Jaja, jag ska flinade jag.
Janet såg inte alls nöjd ut när vi satt i taxin på väg till stationen.
Mamma lastade på min koffert och buren med Licorice på en bagagevagn.
- Så ser du muren här mella perrong 9 och 10 ?
- Ja, jag är inte blind. skämtade jag!
- Det du ska göra är bara att springa rakt igenom den!
- Va ? sa jag förvånat.
- Ja bara spring! skynda, innan den stänger!
Jag tog ett djupt andetag och andades ut, jag sprang mot muren och blundade och väntade mig en krash men istället sprang jag rakt igenom den som mamma sagt!
Jag stannade och betraktade det fina tåget. Mamma hjälpte mig in med bagaget och jag satte mig i en tom kupé långt bak. Jag sträckte mig ut från fönstret och vinkade när tåget började röra på sig och mamma tog kort efter kort. När dom va utom synhåll gick jag tillbaka in i min kupé. Jag satt och stirrade ut på landskapet som susade förbi utanför när en flicka och pojke som var väldigt lika varandra plötsligt kom in.
- Kan vi sitta här ? Sa flickan med släpig röst.
Dom satte sig ner innan jag hann svara.
- Så, är det ditt första år ? undrade flickan
- Ja, och du ?
- Japp, jag heter Emily Smith och det här är min bror Marcus, det är hans första år också.
- Okej jag heter Celia.
- Angenämt... vilket elevhem kommer du tillhöra tror du ? Vi kommer självklart att bli i Slytherin!
Marcus nickade nu instämande.
- Ehm.. jag vet inte. Min mamma var i Gryffindor.
- Och din pappa ? undrade Marcus innan Emily hann säga något mer.
- Gryffindor han också, hela våran släckt har hör dit.
- Åhh, tänker du bryta traditionen ?! flinade Emily
- Det vet jag väll inte ? fräste jag.
- Haha lite temperament ser man! Hoppas iallafall vi får se dig i Slytherin sa Marcus och blinkade.
Emily och Marcus gick till en annan kupé där tydligen deras kusin satt.
Jag var tacksam över att dom gett sig iväg och låste dörren, drog ner rullgardinen och bytte om till skolklädnaden.
Bara en liten stund efter att jag låst upp och dragit upp rullgardinen igen kom ett par killar gåendes förbi och flinade mot mig och pekade. Efter dom travade Marcus flinade han också.
Jag blängde på dom och började läsa i mitt exemplar av ''Ett tusen magiska örter och svampar''
Jag köpte pumpasaft från en vagn som kördes av en knubbig häxa. När tåget äntligen stannade började jag dra i kofferten för att få ner den från hyllan.
- Åh du ska lämna kvar dom här! sa en flicka några år äldre än mig och log. Med tanke på märket på hennes kappa antog jag att hon var en prefekt.
- Oh jaha, tack så mycket. rodnade jag.
- Ingen orsak, när jag gick mitt första år ramlade jag ur båten man åker i till slottet! Hon flinade åt minnet och gick vidare.
Jag gick ut ur tåget och såg mig omkring.
- Förstaårselever hitåt!! gormade en gigantisk man med ett stort skägg.
Jag sprang ditåt ställde mig bland alla andra förstaårselever.
Vi satte oss några stycken i varje båt och åkte mot ett stort slott som jag kunde urskilja i mörkret.
Synen var fantastisk och jag väntade med spänning på att få se insidan!

11 jun, 2011 17:07

Borttagen

Avatar


Jätte bra! Men skriv lite längre, händer typ inget och vill höra sorteringen snart!!

11 jun, 2011 17:29

Borttagen

Avatar


Båten guppade stillsamt fram och jag satt och småpratade med en flicka med långt ljust hår.
- Har du läst på några trollformler och lite annat som recept på trolldrycker eller så ? undrade hon glatt.
- Ja, jag har faktiskt övat några trollformler och har läst ganska mycket i ''ett tusen magiska örter och svampar'' och ''En nybörjarguide i förvandlingskonster''
Jag och flickan som hette Zarah satt och babblade om allt möjligt när båten äntligen stannade. De leddes in i en hall där Mcgonagall berättade lite för dom om olika saker och elevhemmen.
- Ställ er på ett led och följ efter mig! sade hon när hon verkade vara klar.
Alla ställde sig på ett led och gick in i den stora salen. Ovanför kunde man tro att det inte fanns något tak men Zarah berättade att det var förtrollat. En liten knubbig pojke vid namn Harold gick framför mig och plötsligt knuffade Marcus honom så hårt att hela ledet ramlade omkull. Istortsett hela salen skrattade åt oss och Mcgonagall gav marcus en kylig blick.
Och en hatt på en pall började sjunga:

Ni kanske ej tycker att jag är vacker, men döm ej efter vad ni ser idag. Jag lovar att äta upp mig själv om ni kan finna någon hatt som är mer klok än jag. Behåll ni gärna era svarta plommonstop, och era höga hattar som ser fina ut. Jag är Hogwartshatten som sorterar och därför slår jag alla andra utan prut. Det finns ej något dolt i era tankar som inte genast jag kan uppenbara, Sätt mig på huvudet, och jag skall säga i vilket hem ni helst bör vara. Ni kanske passar bäst i Gryffindor, där folk med mod i bröstet lever, vars djärvhet, kraft och tapperhet Dem skiljer ut från mängden av elever: Ni kanske hemma hör i Hufflepuff, där rättvisa och sanning styr, ja, Hufflepuffarna är trogna och lojala och aldrig någon möda skyr; Måhända är ert hem det visa Ravenclaw, ty den som lärd och kvicktänkt är och har ett gott och klart förstånd skall alltid sina likar finna där; Eller måhända Slytherin skall era sanna vänner finna, där sluga rävar nyttjar alla knep att sina mål och syften vinna. Så sätt nu hatten på! Förfäras ej! Grips ej av frossa! Ty jag kan lova att (fast jag inga har) ni är i säkra händer, för jag, jag är en hatt med tankegåva!

Sedan började sorteringen. Mcgonagall ropade upp alla elever en efter en och man fick sätta sig på en pall med hatten över huvudet.
- Zarah Hamilton!
Zarah stapplade fram och satte sig på pallen. Efter bara en liten stund förklarade hatten henne till Gryffindor
- Harold Brown!
efter en lång stund förklarades han till Hufflepuff.
- Lilian Campbell!
En lång flicka med råttfärgat hår som förklarades till Ravenclaw.
Marcus och Emily kom som dom förutspått till Slytherin.
När det bara var 5 kvar ropades jag äntligen upp.
Sakta gick jag fram till pallen och satte mig ner, lät den förstora hatten falla ner över ögon och väntade med spänning.
- Hmmm, svårt...
- Du är mycket begåvad ser jag, modig, kvicktänkt, häftigt temperament *hohoho* och kommer bli en utmärkt elev... Gör allt för att släkten ska vara stolt ser jag... Hmm så vart ska vi ha dig ? Gryffindor eller Ravenclaw...?
- hmm, nu vet jag...
- Eller, nä...
- Jo...
- Gryffindor!
Lättad men smått förvirrad satte jag tillbaka hatten på pallen och sprang och satte mig bredvid Zarah vid Gryffindors bord under applåder.
Jag såg Marcus dystra min, varför ville han så gärna att jag skulle hamna i Slytherin ? Jag började prata med Zarah och några andra elever men avbröts då rektorn började prata.
Han bertättade att skogen var förbjudet område för alla elever och att man inte fick trolla i korridorerna, han presenterade lärarna och sedan dök massvis med mat upp på de stora faten.
Jag tog för mig av de mesta och började genast äta! Faten tycktes fylla pås hela tiden och när alla var klara visade Angelina, prefekten jag mötte på tåget Gryffindors förstaårselever till deras sällskapsrum och sovsalar. De gick upp i ett torn och stannade framför en tavla med en fet dam på.
- Lösenord ?
- Hippogriff
Tavlan öppnades som en dörr och de klev in. Det var fint och trevligt med röda väggar, futöljer, bord, stolar och öppen spis. Angelina visade dom deras sovsalar och jag, Zarah och 3 till flickor som hette Melinda, Lisa och Jane skulle dela sovsal. Min koffert låg redan framför min säng och jag bytte genast om till pyjamas och somnade innan huvudet träffade kudden.

11 jun, 2011 18:26

Detta inlägg ändrades senast 2011-06-11 kl. 22:13
Antal ändringar: 3

Knizzlare
Elev

Avatar


Jättebra kapitel, och perfekt längd på dom! MER!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F82486a7d24290c82d9ac5db56737c905%2Ftumblr_mijpvdQWu81qmls91o4_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F8d16457e566f9d2b88a0c731044fcff9%2Ftumblr_mijpvdQWu81qmls91o6_250.gif

11 jun, 2011 21:53

Borttagen

Avatar


Haha tack! xD
Skriver mer imorn tror jag, orkar inte nu

11 jun, 2011 21:58

1 2 3

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Celia Floyde

Du får inte svara på den här tråden.