Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Husetläxa! [novell]

Forum > Kreativitet > Husetläxa! [novell]

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Rut Luna
Elev

Avatar


Hejsan små vänner! På skolan skriver vi en husetbok, och jag tänkte att jag kan lägga upp den här för att få respons och tips!
Ingen speciell Rating
Fyra kapitel klara :3
Jag hittade inte kapitel ett xD Men det kommer!

Jag är faktiskt död.

9 jan, 2013 20:29

Borttagen

Avatar


Åh, det gjorde vi i femman! Så länge sedan redan.....

9 jan, 2013 22:46

Rut Luna
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Åh, det gjorde vi i femman! Så länge sedan redan.....

xD hur gammal är du?

Hittade Husetgrejen:
Om du går upp för den onaturligt släta stigen upp från torget, finner du snart en pilformad skylt. Den är täckt med mossa, damm och fågelskit efter alla år som den har stått där. Om man tittar riktigt noga kan man urskilja stora mossgröna bokstäver som bildar ordet ”Händelsegatan 49, ditåt”. Om du fortsätter att gå kommer du säkert att se en grind gjord i koppar. Ett tunt dammlager har samlats på toppen av grinden där ingen kunde nå för att tvätta bort. En skylt smidd i guld med texten ”Jemelle” satt i mitten av den stora grinden, under den dammiga toppen. Ett stort gult hus stäcker sig ovan grindens dammiga topp. Huset är i fint skick, trots dess ålder. Det orangea taket slog emot himlen som bar takfärgens komplementfärg blått som gjorde att det lätt dammiga taket nästan lyste. Om man trycker lätt på dessa stora ”dörrar”, glider de lätt upp med ett svagt gnissel. Man ser ju huset först såklart. Det stora gula huset kantas av gula och lila tulpaner och det är, enligt dem som har bott här, väldigt fint. Huset, för er som inte förstod det, är ett vandrarhem. Ägaren Magnus Samuelson har städat och donat, täljt och fixat ormar som stolsben och ormar till att pryda pelarna. Magnus var en man i femtioårsåldern med snälla blåa ögon och ljust spretigt hår. Han älskade matlagning men var inte så förtjust i att äta själv. För länge sedan, långt innan han dog av drakkoppor byggde han en liten biograf i källaren för att underhålla sina gäster.

Den nuvarande ”värden” var en, enligt många, skrämmande elvaåring. Hon var lång för sin ålder, en och sextio minst, med röda ögon, blek hy och nästan vitt hår. Det var inte många som litade på flickan. Så hon bodde i det stora huset själv. Trodde hon. Spöken och troll, älvar och vättar fanns överallt! Och trots att huset var gammalt var det väldigt välskött. Glasen är putsade och häckarna är klippta. Ormarna som slingrade runt marmorpelarna visade tänderna, som för den delen också var putsade. Trädgården sprudlade av skönhet. Och som sagt, gula och lila tulpaner kantade byggnaden. Många som gick förbi lockades av färgerna och doften men de flesta skyndade hastigt iväg när de såg de väldiga buskarna som var klippta som stora ormar med gula rosor som ögon. I ormbusken till vänster bor det en katt. Katten har tjock päls och lysande röda ögon. Det var flickans katt. Trots den glansiga pälsen var den onaturligt gammal. Flickan älskade djur och natur. Förutom trädgården finns det inte så mycket att göra där så hon pysslar med den. Hon skulle ju också kunna läsa eller se på film, men det är inget som intresserar henne särskilt mycket.

När hon inte städar eller gör trädgårdsarbete sitter hon under plommonträdet på en grönmålad bänk av stålormar med gapande munnar. Den knarrar lätt när man sätter sig efter alla människor som suttit där tidigare. På baksidan av huset är det också vackert, lika fint som på framsidan faktiskt. Bänken och plommonträdets färger slår mot himlens blå färg. Vid rabatten och ormbunkarna rinner en fors i en cirkel. ”I” cirkeln finns en oåtkomlig jordgubbsbuske, helt fullproppad med bär, men ingen kan plocka dem, utom katten. Ni är nog nyfikna på vilken relation flickan har med Magnus! Jo, Magnus är flickans morbror. Hon skickades till honom då hennes föräldrar dog i en båttragedi. Magnus blev överlycklig av denna ”present” och behandlade henne som sin egen dotter. Han placerade henne i ett rum som låg på undervåningen. Den senaste som hade bott där var en fin gammal dam som sedan länge var död. Väggarna var bebiblå med små gröna prickar. Ganska mysigt. Magnus läste brevet om och om igen, och han grät varje gång han läste att hans syster hade dött och kände stor lycka när han läste flickans namn: Jemelle. Sedan dess har det gått nio år och det året som Jemelle fyllde tio dog också hennes ända levande släkting, så vitt hon vet. Jemelle grät alltid tyst när hon tänkte på honom. Det gjorde hon ofta. Mest när hon städade hans rum. Rummet har klargula väggar och ett stort fönster på en av väggarna. I mitten av det lilla rummet står en stor nybäddad säng. Bilder av Islands president täckte det mesta av väggarna och man kunde se små tidningsurklipp om politik och kanske någon serie. I ett lagom stort rum fanns köket. Det såg ut som vilket kök som helst med en spis, ett kylskåp, en diskho, en mikro. Det enda speciella var utsikten. Det var det enda som gjorde att man ville laga mat. Man såg ut över bakgården, älven, byn, ja i stort sett allt som fanns att titta på. Det fanns ett badrum vid varje ”gästhus”(alltså rum) och de var skinande rena och fräscha.

I köket finns en dörr. Går man in där ser man ett mörkt rum som luktar ost. Du har kommit till skafferiet. Här förvaras mjöl, ost och bröd. Mycket har försvunnit därifrån på senaste tiden… I det stora vardagsrummet finns en stor öppen spis. Den är byggd av sten och pryder mörkblåa väggar. Stora fåtöljer i gröt tyg stod lite överallt i rummet. De var lappade och vadd stack ut lite titt som tätt. Klösmärken fanns också överallt på fåtöljerna och orsaken till det var ju Voldemort (”fly från döden”på franska) haft det tråkigt. Det är likadant med fåtöljerna i biografen, som har äggtoddygula väggar och en projektor i mitten av rummet, längst bort mot ingången. På hösten har moder Jord målat de vanligtvis gröna bladen från mörkaste rött till ljusaste gul. På denna årstid sitter man oftast inomhus och dricker plommonté gjord på färska plommon från trädet på baksidan. Och i bästa fall (ifall Voldemort är på generöst humör) kan man få några jordgubbar. Man kan gå ned för backen till marknaden varje söndag och köpa den söta frukten. Byn där marknaden finns har en liten kyrka, men ingen kristen en. De flesta i byn är buddhister eller ateister, Det är alltså ett buddhistiskt tempel. Byn är inte jättereligiös, men på fredagkvällar går man dit för att kasta jasminblommor på en buddhastaty. Torget som templet ligger på är inte så stort. Där finns (om man räknar bort marknaden) en mataffär, ett apotek och ett café/restaurang. En stor skog sträcker ut sig runt om byn. En magisk skog med tomtar och troll. Men det kommer vi till senare.
__
Vad tycks?

Jag är faktiskt död.

10 jan, 2013 20:42

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Husetläxa! [novell]

Du får inte svara på den här tråden.