Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Novell-tråden :)

Forum > Kreativitet > Novell-tråden :)

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Nymfadora Tonks
Elev

Avatar

+1


Jag kom på en ganska awesome idé (hoppas jag) igår.

Jag tänkte att detta skulle vara en tråd där man kan lägga upp sina noveller och/eller kommentera och ge konstruktiv kritik till de som skriver

Jag kan börja att lägga upp en av mina noveller

Spoiler:
Tryck här för att visa!Halloween... Min födelsedag

*Pip pip pip* Jag slog till väckarklockan med ena handen, den slutade pipa. Jag reste mig upp ur sängen och satte mig på stolen som stod bredvid sängen.
Det var lördag den tredje November, min födelsedag.
Jag tittade på mitt rynkiga ansikte i spegeln som hängde på väggen mitt emot mig, mitt vita hår var trassligt och jag hade morgongrus i ögonen.
Jag heter Helga och är nittiotvå år, nej nittiotre blir det ju nu.
Det tog som vanligt tre försök att resa sig från stolen, men när jag väl var på benen sträckte jag mig ner till golvet, nuddade med fingertopparna och sedan hela handflatorna i golvet.
När jag var klar med morgongymnastiken gick jag till badrummet. Jag duschade och kammade ut mitt tunna hår som räckte mig till hakan. När jag var klar tog jag på mig min vita morgonrock och mina gula tofflor.
Sedan gick jag till köket. Jag bredde en smörgås och hällde upp ett glas mjölk, ja tog med det till kontoret.
Kontoret var ett litet rum med gul-beigea tapeter, ett antal döda krukväxter som jag aldrig orkade ta hand om, ett träskrivbord som var täkt av massa papper och en skrivbordsstol. Överst på pappershögarna balanserade min bästa vän Fia.
Fia var min ljus blåa lapptopp, jag tog upp henne och satte mig på skrivbordsstolen.
Jag slog på henne och kollade in bloggen. ”5 Nya kommentarer” stod det högst upp på skärmen.
”Yey tänkte jag, några nya followers.”
Jag både skrev, pratade och tänkte i sådana ord och formuleringar som man inte väntades göra i min ålder. Men ärligt talat brydde jag mig inte.
Jag skrev några nya uppdateringar i bloggen och la upp några bilder från gårdagen. Mina läsare var inte alltid medvetna om min ålder för jag la så sälla upp bilder på mig själv, men om man kollar på mitt första inlägg står faktiskt min ålder och en massa andra intressanta saker.

När jag kollat bloggen loggade jag in på Facebook och tackade de snälla själar som grattat mig på min födelsedag eller skickat Halloweenkort, sedan stängde jag ner Fia och klappade henne på locket.
Jag la henne på pappershögarna och gick för att klä på mig.
Jag tog på mig min orangea klänning. Den var faktiskt ganska ny, från förra eller förr förra året. Den var orange med svarta prickar på, egentligen inte en halloweenklänning, men den var fin.
Jag rotade fram ett matchande hårband och satte upp håret.
Sen gick jag ut i hallen, satte på mig jackan och tog min handväska.
Jag tog hissen ner, även fast jag kanske var lite piggare än mina vänner så behövde jag lite vila ibland, jag skulle ju ändå gå en bit till affären.
När jag var ute kände jag den friska höstluften i håret, jag borde tagit en mössa med mig. Jag stannade rullatorn och rotade igenom väskan, jag hittade en sliten mössa som en gång varit grön men den fick väll duga.

Jag var intresserad av mode, men det kunde man nog inte undvika om man surfade så mycket som jag gjorde.

Efter tjugo minuter såg jag snabbköpet framför mig.
Jag plockade åt mig ett sallatshuvud, några orangea paprikor och en aubergine när jag passerade grönsaksdisken. Det skulle bli en halloweensallad, grön, svart och orange, till förrätt.
Till huvudrätt skulle det bli mumie-soja-korvar med lite ketchup blod på, tomater fyllda med ost, quorn och passerade tomater. Tomaterna skulle få ögon och mun, som pumpa lyktor.
Till efterrätt skulle mina gäster få spök-bakelser, rambutan ögon och en blod drink som egentligen var vanlig saft.
Jag samlade på mig de saker jag behövde och sist plockade jag ihop en påse med godis dödskallar, pumpor och spöken.

Det gick snabbare att ta sig hem tack vare nerförsbacken som jag förut tagit mig uppför. Det var bra för nu var min rullator full med varor och vägde mer än förut.
Hemvägen var rak nästan hela vägen, så ibland när det var lite folk på gatorna brukade jag sätta mig på sitsen som fanns på rullatorn och åka ner för den svagt lutande baken i kanske tio kilometer i timmen.
Dock var denna dag inte en sådan dag, det verkade som om alla hade kommit på att de inte hade något halloweengodis hemma och säkert skulle hem och dekorera och göra fint sen så jag gick i stället ner för backen.

När jag var hemma började jag genast med maten.

*

Klockan var kvart i fem och jag tände alla pumpa ljus som stod i fönstren.
”De borde snart vara här.” Tänkte jag och blåste ut en serpentin över bordet.
Bara någon sekund senare ringde det på dörren.
Det var Åsa och Leif, de hade med sig två presenter och en stor bukett.
Jag log mot dem och visade in dem i matsalen, de satte sig och jag la presenterna på bordet.
”Grattis!” Sa de i munnen på varandra. Jag tackade och gick för att öppna dörren som just ringt igen.
Nu var det Gerda.
”Hej på dig du!” Tjöt hon överlyckligt och kastade sig över mig.
”Å du kan väll ta det lugnt med din gamla vän, eller är det meningen att man ska dö på fläcken så fort fan fyller nittiotre år?” Frågade jag henne.
”Nej kanske inte, vi får väll vänta några år.” Hon log, la sin skrik rosa hatt på hatthyllan och gick sedan för att kramade om Åsa och Leif.
Nu var det bara Ylva som saknades, min yngsta vän förutom Fia men hon var ju aningen digital. Hon var tjugonio år, Ylva alltså, och vi hade lärt känna varandra genom en kurs som hennes mamma och jag gått på. Det var nitton år sedan och Ylva hade följt med sin mamma. Hon trodde nog att hon skulle hitta någon jämnårig att umgås med, men där fanns ingen i hennes ålder.
Men hon sökte sig till mig och vi blev genast goda vänner, och det var vi fortfarande även fast det skilde sextiofyra år emellan oss.
”Ja vi kanske ska sätta oss så länge. Ta för er av godiset bara.” Sa jag. De hade redan börjat hugga in på alla marsipan pumpor och choklad spöken.
Ungefär fem minuter senare kom Ylva.
”Hej!” Sa hon och gav mig en tafatt klapp på ena axeln.
”Kom in bara.” Jag log och visade in henne till mina vänner.
De pressenterade sig för varandra och dem, eller ja Gerda kanske jag ska säga, bestämde att jag skulle öppna mina presenter.
Av Åsa och Leif fick jag en stor bukett med blommor i klara färger som jag genast satte i vatten. De hade också en present till mig var.
Av Åsa fick jag en skiva med Elvis Presley låtar, jag älskade Elvis.
Av Leif fick jag en naturfilm, jag tyckte mycket om natur filmer också.
”Å tack!” Jag kramade om båda två.
Av Gerda fick jag en lila hatt med massa fjädrar och hattnålar som alla var unika på sitt eget vis. Det var ingen tvekan om att hon gjort den själv, att hon köpt nålarna i ett antikvariat eller tagit av sina egna och fram för allt, att hon hade tagit reda på att den matchade till något av mina klädesplagg eller kanske till flera av dem.
Jag tackade och kramade om henne också.
Jag började med att läsa på kortet som jag fått av Ylva. Det föreställde en vas med blommor, de var lila, rosa och röda och de glittrade och glimmade om man vred på kortet.
I det stod det Grattis på nittioett-årsdagen! Det stod också datum och år.
Jag log mot henne. ”Ylva jag fyller nittiotre, inte nittioett. Men jag tar det som en komplimang.”
”Oj jag måste ha blandat ihop det med något annat.” Hon fnissade och tittade ner i golvet.
Ylva hade ganska dåligt minne, hon hade faktisk sämre minne än de tre pensionärerna som hon satt i samma rum som.
”Jao, någon måste ju muntra upp stämningen lite.” Sa jag och skrattade. Hon såg på mig och log.
”Jao?” Hon härmade mig och började skratta.
”Nej nu tycker jag vi äter!” Jag reste mig upp och plockade undan godisskålen.
”Inget mer nu för ens ni smakat min mat. Det är faktisk tre rätters idag så det gäller att ni kan klämma i er lite av varje.”
Jag gick ut i köket och la upp salladen på tallrikarna och tog sedan med dem ut i matsalen.
”Varsågoda!” Jag ställde en tallrik på varje plats och gick sedan för att hämta den femte som blivit kvar i köket.
När jag kom ut igen så stod alla fyra upp. ”Ja må hon leva, ja må hon leva..!” Sjung de.
Jag satte mig ner och bad dem göra det samma när de sjungit klart.

Middagen förflöt under skratt och andra trevligheter.
När vi var klara hjälpte de mig med disken och till slut hamnade vi framför tv:n. Vi kollade på filmen som jag fått av Leif och sedan gick en efter en hem.
Snart var det bara jag och tv:n kvar. Jag stängde av filmen och gick till arbetsrummet, jag tog med mig godiset och satte mig i arbetssolen. Sedan berättade jag allt som hänt under dagen för bloggen och alla trogna läsare.
Sedan borstade jag tänderna och gick till sängs. Precis när jag var på väg att somna ringde dörrklockan.
Jag reste mig upp, tog på mig morgonrock och tofflor och gick och öppnade.
Det var några barn som hade klätt ut sig.
”Bus eller godis?!” Sen såg de att jag var en gammal tant. Då sprang de iväg, alla utom en av de yngsta som hade ett vitt lakan över huvudet. Han tog av sig det och jag såg att han var högst sex år gammal.
”Hej tanten!” Han vinkade och log.
”Hej du.” Jag log tillbaka och frågade sedan om han ville ha lite godis.
”Gärna!” Jag gav honom nästan hela innehållet av godisskålen så att han kunde dela med sig till sina små kompisar och sedan gick han.

Jag gick och la mig igen.
Det hade varit en bra födelsedag, en riktigt bra en.
Jag slöt ögonen och somnade.

9 dec, 2012 09:57

Miss Luna Lovegood
Elev

Avatar


Oj vad lång! Men jag håller med, det var en bra tanke, kanske ska skriva nåt här nån gång...

9 dec, 2012 14:20

PotterHunger
Elev

Avatar


Vad duktig du är! I love this tråd. *Bevakar*

Läs min profil för info...

9 dec, 2012 14:32

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Novell-tråden :)

Du får inte svara på den här tråden.