Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Bra boktips + besrivning!

Forum > Kreativitet > Bra boktips + besrivning!

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Ok, jag tror du fattar poängen, du skrivet om en bok du tycker va extra bra och vad den handlade om. Därför tyckte jag att det blev lite kreativt med en beskrivning. Och när jag säger ordet BRA ska du tänka med omsorg och inte välja en du bara tyckte va bra, utan en du satt fast i och inte kunde ta näsan ur. Du får klart skriva om fler! Så kan andra ta nytta av det!

Annars finns det en hemsida som heter Boktipset.se där ni kan gå in och tipsa om böcker


Mitt tips:

Valarnas sång

"Tjugo timmar? Är du säker på att du inte menade minuter?"
"Absolut säker. Fast för det mesta sjunger de bara i 10-15 minuter."


Ellas mamma ligger i koma på sjukhuset och Ella tvingas nu bo ensam med sin hopplösa styvpappa Jack och sin nyfödde halvbror Samson.
Samtidigt sviker bästisen Sally och det enda som håller Ella uppe är vänskapen med klasskamraten Joseph och deras skolarbete om valar.
Valar sjunger för att locka till sig vänner - ibland i flera timmar. Kanske kan en valsång vecka hennes mamma, om Ella sjunger tillräckligt länga?

Jag kommer såklart göra fler

12 sep, 2012 20:05

Detta inlägg ändrades senast 2012-11-15 kl. 16:04
Antal ändringar: 3

Borttagen

Avatar


Grottbjörnens folk

Grottbjörnens folk, en neanderthalklan, har levt på samma sätt i generation efter generation: bott i grottor, samlat växter, tillbett sina skyddsandar, jagat bisonoxar och andra djur. En dag beslutar sig klanen för att adoptera Ayla, en cromagnonflicka som skilts från sitt folk efter en jordbävning. Ayla växer upp hos klanen. Hon får lära sig dess levnadssätt av medicinkvinnan Iza, och snart känner hon sig som en av klanens medlemmar. Men hennes annorlunda sätt att tänka, hennes förmåga att handla snabbt i kritiska situationer, gör att hon skiljer sig från dem och råkar i konflikter. Hon kommer att upplevas som ett hot mot klanens traditionsbundna levnadssätt, mot hela dess existens.

12 sep, 2012 20:11

Borttagen

Avatar


jag börjar med en bok i tagetXD vilken bra tråde föresten.

Törst ( Första boken i Vampire Academy serien)

Handling: Hetsiga rappkäftade Rose ( dhampir halvvampyr) och lugna, eftertänksamma Lissa ( moroi, vampyr) är bästa vänner. För två år sen rymde de från sin internatskola S:t Vladamir. Sedan dess har skolan och vampyrvärlden försökt spåra dom, och föra tillbaka dom till tryggheten i den ensligt belägna mycket välbevakade skolan för vampyrer.
Men den är inte allas trygg för Lissa. Hon har nämligen en väldigt speciell egenskap som många skulle vilja utnyttja, även im det betyder att Lissa själv dör eller blir galen.
Och den här gången hinner Lissa och Rose inte undan när skolans spårare dyker upp....

12 sep, 2012 20:14

Tamburlaine
Elev

Avatar


A Song of Ice and Fire serien.

Mm... Den här serien, kan jämföras med Tolkiens Sagan om Ringen i fråga om ambition. R.R. Marin som skrivit böckerna har skapat en egen helt otrolig värld, med mer detaljer än man kan någonsin få veta; intressanta, vältänkte, realistiska karaktärer och det viktigaste av allt, en otroligt fängslande berättelse.
Var och en som inte läst boken missar något enastående, och jag håller personligen på att bli galen då jag väntar på den sjätte delen i serien, eftersom man inte kan förutsga slutet.

Martni skriver från flera karaktärers perspektiv, både från de "godas" och "ondas", vilket lätt till att det inte finns goda och onda Martin har en vana att ta död på karaktärer, så om ni börjar läsa: förbered er på att ni kommer att förtvivla!

Själva handlingen placerar sig för det mesta i landet Westeros, där årstiderna kan ta flera årstionden och vintern är på väg.
Boken handlar om kampen över "the iron throne", rätten att regera över Westeros, där flera sidor kämpar.

Det är svårt att berätta om handlingen, för det händer så mycket! Men boken innehåller allt man kan önska; spänning, krig, romantik, bedrägeri, magi och drakar.

Om ni har några frågor kan jag svara, och om någon läst serien så skicka gärna uggla, diskuterar gärna ^^ Men läs, för ni missar annors något lika stort som HP. ♥

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_lk4rj25afu1qgwfc5o1_500.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_m1qdjlM3ke1qzi2wjo2_250.gif

13 sep, 2012 00:10

Borttagen

Avatar



Dagbok för alla mina fans Rodrick Regerar

Vad du än gör, fråga inte Greg Heffley vad han gjorde på sommarlovet, det är något han absolut inte vill prata om. Särskillt inte den där pinsamma grejen som hände!
Tyvärr finns det en som redan vet - Storebror Rodrick...

13 sep, 2012 14:42

Detta inlägg ändrades senast 2012-09-13 kl. 16:27
Antal ändringar: 2

Spiderpig
Elev

Avatar


Bilbo

Men jag hittade inte boken och jag suger på att förklara men har ni sett sagan om ringen? Om ni har det så är Bilbo Frodos farfar tror jag han var. Ja den handlar om Bilbos äventyr. När jag hittar boken så ska jag skriva mer vad den handlar om men bilbo ska typ hjälpa dvärgarna att ta tillbaka sin skatt från draken men dom måste också ta sig till draken

~Eagles may soar, but badger don't get sucked into jet engines~ He dosen't belive in my dragon - King Richard

13 sep, 2012 15:25

Nymfadora Tonks
Elev

Avatar


Alla äger, jag kan inte säga vilken som är bäst XD

Harry Potter (1-7) - Av J.K Rowling.
Eragon (1-4) - Av Christopher Paolini.
Vargbröder (1-6) - Av Michelle Paver.
Twilight (1-4) - Av Stephenie Meyer.
Narnia (1-7) - Av C.S. Lewis.
Tvättade pengar, Lyckans hjul, Bröllop och barn, Förbjuden frukt (1-4) - Av Martin Widmark och Petter Lidbeck.
Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann - Av Jonas Jonasson.
En liten prinsessa - Av Frances Hodgson Burnett.
Jorden runt på 80 dagar - Av Jules Verne.
Den hemliga trädgården - Av Britt Isaksson.
Genom dina ögon - Av Stephenie Meyer.
Hungerspelen (1-3) - Av Suzanne Collins.
Hur kär får man bli - Av Katarina von Bredow.
Tjej, 15, kul men knäpp, Tjej, 16, missförstådd av alla, Tjej, nästan 16, kär och desperat (1-3) - Av Sue Limb.
De utvalda (1-3) - Av Kristin Cashore.
Som jag vill vara - Av Katarina von Bredow.

13 sep, 2012 16:55

Lea Lovegood
Elev

Avatar


Kolla min bokblogg för boktips
http://bokbuse.blogspot.se/

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi50.tinypic.com%2F346n8k5.gif Förlåt för att jag suger.

13 sep, 2012 17:17

GinnyOlivia
Elev

Avatar


Coming Home av Rosamunde Pilcher, just sayin': it's the best book eVER. om ni gillar att läsa ganska svåra böcker på engelska, that is. Tror den finns översatt annars, mja.

For Judith Dunbar, her first glimpse of Nancherrow, her friend Loveday's beautiful family estate, is love at first sight - the lush gardens, the welcoming house, the warm comfort of the rooms with their open fires and lovingly poilshed antique furniture - all spell unaccustomed luxury to Judith after the rigours of boarding school life.
With Loveday's family and their generosity and kindness, Judith grows from naïve girl to confident young woman basking in the warmth of a surrogate family whose flame of love and affection burns brightly.
But it is a flame soon to be extinguished in the gathering storm of war. In the danger and deprivation of the 'forties, those sun-drenched Cornish days seem as distant as a dream. Many of the young people whose carefree laughter echoed round Nancherrow will laugh no more. And Judith herself has far to travel before at last... coming home.


läs den läs den läääääs deeeeen

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_mc937kqJ9u1r350t5o6_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_mc937kqJ9u1r350t5o4_250.gif

13 sep, 2012 17:43

Borttagen

Avatar


Nu måste jag lägga till lite böcker på öistan äver böcker jah bara måste ha

13 sep, 2012 17:54

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Bra boktips + besrivning!

Du får inte svara på den här tråden.