Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Konsten att skriva en låt

Forum > Kreativitet > Konsten att skriva en låt

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Solkatten
Elev

Avatar


Hur i hela fridens namn gör man? Jag kan aldrig omformulera mina ord bra så att det blir en bra lyrics av det. Hur gör ni alla mugglis låtskrivare där ute? Ge all tips ni kan dela med er av.

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

3 feb, 2013 19:54

Caius
Elev

Avatar

+2


Jag är väl mer av en poet nu för tiden, men förr var det låtar som jag skrev än något annat, så därför tänker jag ta mig friheten till att skriva här (om det är ok, Solkatten).

Jag erkänner, mina låtar som jag skrev då mitt intresse för att skriva tog sin början (tio års åldern då det gäller låter, elva års åldern då det gäller noveller), är bara skit. Jag kan läsa texterna till dem nu och bara känna "Varför skrev jag det där egentligen? Det handlar om inget... Det har inga känslor... Det har inget, inte ett skit."... Inget av det jag skrev förr betyder något för mig idag... Den enda låten som jag skrev som är det närmsta att vara det tomma jaget som jag var på den tiden döpte jag löjligt nog till "Tåget mot ingenstans"... Det är den enda som jag frivilligt läser nu för tiden... Men jag kommer aldrig att sjunga den igen... Senaste gången jag sjöng den var hösten år 2007 och det var även sista gången. Jag gillar den inte, men på samma gång så berättar den ändå vad för person jag var... Jag levde inte här även om jag är här. (Jag lever väl egentligen fortfarande inte här fullt ut, gamla vanor är svåra att slita sig ifrån).

Den senaste låten som jag skrev klart som jag personligen anser är helt ok... Är väl ungefär som den med... Fast på samma gång så vet jag inte riktigt vad den handlar om (och ändå är det mina ord)... Jag lekte med orden, förmodar jag... Skrev vad jag tänkte just då och sådant som jag undrade om jag kunde känna... Den låten kom att gå under namnet "Careless wishes" och den är än idag en sång som jag tycker om att sjunga när ingen hör (för jag sjunger i all sanning inte så speciellt bra). Jag minns inte när jag skrev den dock... Men om jag ska gissa så är det slutet av 2008/mitten av 2009.

Efter det har jag bara trevat mig fram bara, jag har aldrig riktigt hittat den där... "Jag vill skriva en låt nu för att jag älskar att sjunga"-känslan... Jag har skrivit diverse låtar efter det... Ingen av dem har någon som helst betydelse för mig, för ingen av dem känns rätt... Inte ens låten som jag hade så höga förhoppningar om när jag satt och skrev den blev bra... Den låten som jag verkligen ville lyckas med... Den enda låten som jag har skrivit efter det och som jag sätter mig och spelar då och då är en låt som nog aldrig kommer få ett riktigt namn... Jag satt bara och plinkade lite på keyboarden efter att jag hade dammat av den för något år sedan... Tyckte att det lät fint, så jag skrev ned det för att inte glömma det.

Sedan är det väl även en låt som jag tror kanske kan bli något... Den har egentligen inte varit så värst mycket sedan jag skrev ned orden i höstas/sommras förra året... Det tillfälliga namnet är i dagsläget "This suffering"....

Så ja... Jag vet inte om det riktigt går att tolka ifrån det som jag hittills har skrivit... Men jag säger det för den som inte kan läsa mellan raderna... Det enda som jag skriver som blir bra är mest deprimerade saker... Jag har alltid varit så, jag kan inte skriva glada saker för jag vet inte hur man sätter ord på glada känslor. Mina låtar har alltid varit deprimerade och mörka, likaså är mina dikter.

Och vad gäller tips... Det enda jag har att säga om den biten... Skriv bara när du känner något och tänk inte för fem öre när du skriver... Utan känslor blir en låt bara tom och fylld med en massa ord utan innebörd och mening, det vill säga blir den inte intressant för den som ska höra den. Och biten med att inte tänka när man skriver... Det är bara ifrån min egen erfarenhet... Varje gång som jag sitter och tänker vad jag ska skriva, hur jag ska skriva och så vidare (oavsett vad jag skriver) så går det inte... Mitt huvud är oftast tömt på allt annat än den känslan/de känslorna som jag vill förmedla medan jag skriver... Allt annat är ovesäntligt, för det är inte en del av det som jag ska utföra. Så därför tänker jag aldrig när jag skriver... Jag har nog egentligen exempel på det med alla mina låtar som jag skrivit... Alla låtar som jag har tänkt för att få fram en bra text och något att förmedla är bara skit, medan de som jag inte tänkte medan jag gjorde är sådant som jag än idag gillar... Jag har till och med dikter som exempel på det (jag fick t.ex. en uppgift under en kurs som jag fick på sommarlovet år 2008... Man skulle använda alla tre sorters rim och man skulle leka med texten men på samma gång vara seriös med den... Jag körde fast och satt och tänkte längre än vad jag skrev för att jag fick beslutsångest över allt "ska" som var med i uppgiften... Mina första tre rader av den dikten tog mig en timma att få ihop pga att jag tänkte för mycket... Efter det insåg jag att "fan det här funkar inte, skit samma om jag inte får med allt, den här dikten kommer bara bli skit om jag fortsätter så här!", så jag stängde av allt och skrev istället för att tänka... Tack vare det gillar jag den dikten nu... Om jag inte hade slutat tänka så hade den nog hamnat i högen med alla mina dikter som för mig inte är värt något).

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

17 feb, 2013 13:30

Borttagen

Avatar


Alla gör på olika sätt, det gäller bara att hitta det sättet som funkar bäst för en själv! ^^
Jag brukar ligga på kvällen och typ klottra ner mina känslor på ett papper. Sen väntar jag tills nästa dag och formulerar allt på ett bättre sätt, försöker få ihop det och göra så att saker rimmar c:

17 feb, 2013 13:44

Borttagen

Avatar


Jag kan akriva låttexter men inte musik!
Kanske bara akord..
Men jag kan skriva rimmande texter, då är ett bra tips att skriva ned alfabetet på ett papper.
Om rim-ordet är tex häst då börjar men : a-äst b-äst c-äst osv.
Så brukar jag göra iaf!

17 feb, 2013 13:59

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Konsten att skriva en låt

Du får inte svara på den här tråden.