Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skrivtips!

Forum > Kreativitet > Skrivtips!

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Solkatten
Elev

Avatar


Ge mig och alla andra de erfarenheter ni har från att skriva (eller hur man nu ska förklara det)! Vad gör ni för att få inspiration? Hur planerar ni allting innan självaste skrivningen? Hur får ni era idéer till karaktärer? Hur beskriver man som best området i berättelsen? etc. You get it. Så ös på med tips till alla oss blivna författare. Dela med er med allt (och lite till)!


"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

12 okt, 2012 14:41

pardus
Elev

Avatar


jag är bara amatör, men jag har läst mig till att man alltid ska ha ett slut i huvudet när man skriver så att man har ett "mål". Annars kan boken bli lång och utdragen utan att man kommer någonstan.

We fight, we score, we are the House of Gryffindor.

12 okt, 2012 17:26

Caius
Elev

Avatar

+1


Är väl också en såndär som bara skriver för att skriva och för att jag helt enkelt älskar det.

Vad gör ni för att få inspiration?
Inspiration till att skriva de historierna som jag har skrivit som jag personligen anser är mina bästa och vettigaste historier "föddes" på diverse olika sätt.

Den som jag har skrivit sedan 2007 och som jag har delat upp i tre delar låg jag och tänkte på under en hel natt (jag sov inte ett skit den natten, haha). Till en början var min tanke bara att jag skulle hitta på en ny karaktär att ha när jag rollspelade lite medeltida/fantasy rollspel (ja, jag var en rollspelare på den tiden, tro det eller ej). Sedan helt plötsligt behövde jag så mycket för att göra den karaktären "hel"... Jag låg helt enkelt och tänkte och tänkte i stora drag... Så morgonen därpå började jag helt enkelt skriva. Det blev ingen rollspelskaraktär. Den karaktären blev huvudpersonen i min nog längsta historia som jag någonsin skrivit (ok, jag överdriver där, jag har inte ens skrivit klart den än pga att jag har skrivit om den ett antal gånger).

Två andra historier som nog är bland mina favoriter som jag är baserade på två av mina absoulta favoritdrömmar som jag någonsin har drömt.

Så jag vet egentligen inte vart jag hämtar min inspiration ifrån, jag brukar försöka att se till att inte hämta den ifrån musik, film eller andra författares verk i alla fall (man vill ju inte bli kallad för "copycat" och liknande i onödan, så det är nog därför som jag slutade skriva fanfictions också). Om jag hämtar inspiration ifrån något så är det främst mina drömmar men även om jag går ut på promenad för att "känna efter" på hurdan vår värld är.

Hur planerar ni allting innan självaste skrivningen?
Jag planerar inget, typ. Jag börjar bara skriva, jag gör ingen tankekarta eller skriver ned en massa information om karaktärerna och så vidare. Jag bara skriver. Jag låter allt forma sig efter resans gång och hoppas på det bästa, ungefär.

Hur får ni era idéer till karaktärer?
I stora drag så brukar jag bara bestämma deras namn, ålder, ungefär hur de ser ut. Då det gäller deras personligheter så låter jag dem hitta det allt efter historiens gång och jag låter deras personligheter anpassas eller förändras i förhållande till den. Som t.ex. huvudpersonen i min historia som jag har skrivit sedan 2007 - som jag redan nämnt - började "sitt liv" som en helt okey karaktär. Varken för mycket eller för lite. Däremot i del två av historien börjar hon förändras (men vem skulle inte bli åtminstone lite deprimerad om ens lillasyster försvinner utan något som helst spår om vart hon har tagit ivägen?) och fram åt slutet känner i alla fall jag knappt igen henne i förhållande till den personen som jag lärde känna under år 2007. Den oigenkännliga personen är hon fortfarande till större delen, och jag har inte ens skrivit klart tredje delen av historien mer än halvvägs än.

Hur beskriver man som bäst området i berättelsen?
Det är vad jag har svårast med, det känslor och personbeskrivingar är vad jag har absolut svårast med att lyckas framföra till läsaren. Jag vill kunna beröra läsaren så den kan känna alla känslor som karaktärerna känner, jag vill kunna få läsaren att känna det som att denne är vän med karaktärerna, jag vill kunna lyckas med att beskriva landskapen och platser så att personen kan se allt framför sig. Vad jag vet så har jag inte lyckats med det, aldrig närmare bestämt. Jag vill vara så bra som Sarah Ash är, för hon kan få en att gråta som en småunge när man läser de sorgligaste ögonblicken i hennes böcker. Hon kan få en att börja asgarva helt utan förvarning när det är riktigt kul eller ironiskt. Hon kan få en att sitta och svära över den där karaktären som man verkligen inte tycker om (för karaktären är så jävla välarbetad att man inte kan göra annat än att störa sig på denne). Hon kan få en att se platserna framför sig, känna känslorna som karaktärerna känner, hon kan få en att tro att man faktiskt känner alla karaktärerna och man önskar helt enkelt att allt var verklighet... Det är mitt mål, det är så bra som jag vill bli.

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

12 okt, 2012 18:20

Miss Black
Elev

Avatar


Caius: Awesome tips. ♥ Tack! Det där hjälpte mig verkligen aldelesnyss med en blivande ff (kanske...)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_m658fb3p6C1qg3g8c.gif Min bokblogg

14 okt, 2012 11:20

Borttagen

Avatar


Vad gör ni för att få inspiration?
Jag får inspiration ifrån drömmar jag faktiskt drömt och ibland får jag inspiration ifrån böcker och ibland ifrån tv-serier.

Hur planerar ni allting innan självaste skrivningen?
jag antecknar och ritar upp lite på hur jag vill att de ska handla om och sedan kan jag börja skriva, ibland blir de inte alls efter anteckningarna.
jag tänker själv mycket i bilder..

Hur får ni era idéer till karaktärer?
jag har de oftast i huvudet, men här får jag även inspiration ifrån böcker och vissa tv serier när jag inte har så många idéer, brukar oftast beskriva utseendet på dem under tiden något händer, eller de ser sig själv i en reflektion.

Hur beskriver man som best området i berättelsen?
jag har väldigt lätt för att skriva om hur de ser ut bland mina karaktärer mer än deras känslor, (som exempelvis, sitter på en gammal träpark bänk och hör hur äppelträdets grenar knakar lätt när vinden får tag på löven på grenen, hennes hår leker med i vinden, de börjar bli kyligare och snart är de så kallt att en dimma växer fram och tätnar. )

--

Jag gillar att skriva mest i genren Fantasi, så det är de jag har skrivit mest med, men förut skrev jag så mycket att jag hade flera noveller på en och samma gång, idag kan jag börja skriva på en och sedan slå ihop de mesta till en enda, för att det har så mycket gemensamt och det blir lättare i slutändan.

14 okt, 2012 16:07

Caius
Elev

Avatar


@Miss Black; Yay, vad bra.

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

15 okt, 2012 16:53

Miss Black
Elev

Avatar


Har någon en idé vad min ff kan heta? Den handlar om McGonagal som tytp byter liv med en liten tjej?? Snälla hjälp!?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_m658fb3p6C1qg3g8c.gif Min bokblogg

19 okt, 2012 18:49

Borttagen

Avatar


Skrivet av Miss Black:
Har någon en idé vad min ff kan heta? Den handlar om McGonagal som tytp byter liv med en liten tjej?? Snälla hjälp!?
Bytet? c:

19 okt, 2012 19:56

Miss Black
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av Miss Black:
Har någon en idé vad min ff kan heta? Den handlar om McGonagal som tytp byter liv med en liten tjej?? Snälla hjälp!?
Bytet? c:

Tack!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_m658fb3p6C1qg3g8c.gif Min bokblogg

19 okt, 2012 20:06

Ida S
Lärare

Avatar

+2


Vad gör ni för att få inspiration?
Jag har tack och lov välsignats med helt galet mycket fantasi, så det kan faktiskt räcka för mig att sätta mig och tänka "nu ska jag få en idé", och så dyker en idé upp.
De dyker alltid upp - när jag är ute och går, när jag sitter i sängen och stirrar in i en vägg, när jag lyssnar på musik, när jag läser, kollar på filmer, pratar med människor, är i skolan, är i stallet - när som helst.

Vissa är bra. Vissa är mindre bra, förstås. Jag är extremt kritisk, och jag vet vilka jag gillar och inte, men ju fler idéer desto bättre - ofta kan man behöva tio dåliga idéer för att få en superbra idé!

Hur planerar ni allting innan självaste skrivningen?
Planerar? Haha, jo, jag planerar. Ibland. Jag har ett helt underbart skrivhäfte där jag kladdar och gör punkter och gör pilar och listar upp saker som jag vill att berättelsen/kapitlet ska innehålla. Ibland håller jag mig till den, ibland inte.
När det kommer till skrivandet tenderar jag till att bli rätt ostrukturerad, HAHA.

Hur får ni era idéer till karaktärer?
Jag är inte så bra på karaktärer... eller, det beror på! Det varierar. Ibland känner jag att jag verkligen får till det, ibland är jag jättehård mot mig själv och säger att mina karaktärer är värdelösa.
Jag plockar egenskaper från personer jag känner, för det mesta. Ugh, nej, jag har inget bra tips för detta.

Hur beskriver man som bäst området i berättelsen?
Inspireras av andra författare. Härma. Till en början. Snart inser man vad som passar bäst för en själv, och således utvecklar man sin egen stil.
Jag älskar målande beskrivningar, och jag har mina favoriter som ständigt återkommer... men försök att tänja lite på gränserna, hitta på nya sätt att beskriva saker på.
Det viktigaste är nog att inte vara rädd för att det ska bli dåligt, för som sagt, man lär sig av allt.
Allt man skriver ger erfarenhet!

Några övriga tips och råd:

* Ha någon att bolla idéer med. Det hjälper extremt mycket. Var inte rädd att skriva av dig hos någon om du kör fast, för även om den andre personen inte bryr sig/inte kan hjälpa/inte fattar någonting så kan det få saker och ting att klarna för dig ändå
Jag ställer f.ö alltid upp om någon har kört fast, eller vill bolla idéer!

* Tänk på stavning, grammatik etc. Många tar kritik mot stavfel hårt, blir förolämpade när andra kommenterar ens grammatikfel och så vidare - istället för att göra det, försök att ta det med ro. Kritik gör dig bättre, inte sämre!
Jag vet hur det är. Det kan svida att bli rättad. Men det gör dig ju inte till en dålig författare för det, det ger dig bara en möjlighet att förbättras!

* Skrivblock. Är det bästa du kan bära med dig. Jag blir inspirerad bara av att ha ett i väskan! Jag har alltid med mig mitt, vart jag än går, även om jag har en app i mobilen ("PlainText" där jag skriver ner 9 av 10 av mina idéer. Men papper och penna är ändå ovärderligt, och jag rekommenderar att alltid ha det nära tillhands ^^

"we live together, and harry does all the cooking."

20 okt, 2012 15:07

1 2

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Skrivtips!

Du får inte svara på den här tråden.