Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Eget tryck på till exempel t-shirt

Forum > Kreativitet > Eget tryck på till exempel t-shirt

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Hydra
Elev

Avatar


Om det redan finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt för att jag var lat och inte orkade använda sökfunktionen.

Nu till saken, jag fick en idé tidigare idag och ville fullfölja den. Jag ville få ett eget tryck på en t-shirt eller eventuellt ett linne. Men då finns ett problem, jag vet inte riktigt hur man gör.

Det finns säkert fler personer som skulle vilja veta hur man gör. Vem skulle inte döda för att få förnya en trist t-shirt?

Har du några tips på hur man snabbt och enkelt kan göra eget tryck på valfritt plagg, och som även inte är så dyrt.

Svara vet ni hur man gör så det är bara att sätta igång att ge tips, varje ansträngning uppskattas.

13 aug, 2012 01:39

Borttagen

Avatar


Åh, skulle också vilja veta

14 aug, 2012 15:07

Caius
Elev

Avatar


Tänk vilken tur att jag finns här (lol, skojar bara)!

Det finns en rad olika sätt som man kan trycka saker och ting på en tröja. De följande två sätten är de enda två som jag personligen anser är möjliga att göra själv hemma:

Transfer papper går t.ex. att köpa på teknik magazinet och en rad liknande affärer (personligen har jag fått för mig att det är billigast på teknik magazinet, dock kan priserna ha ändrats sedan jag kollade upp detta under 2009/början av 2010). Det följer oftast med en beskrivning på hur man använder dem, men för att dra det lite kortfattat här; man har en bild på datorn (observera att den bör vara i 300dpi för bästa resultat när den skrivs ut, absolut lägsta för att det inte ska bli pixligt är 215dpi, men 300dpi är vad jag rekommenderar att ni använder). Transfer papper går endast att använda i bläckstråleskrivare (dvs den vanligaste typen av skrivare som t.ex. elgiganten, media markt, etc säljer), och det man gör är att helt enkelt skriva ut det på transfer pappret. Obs, kom ihåg att spegelvända motivet som du ska skriva ut på transfer pappret, annars hamnar det spegelvänt på tyget! När det är utskrivet så placerar man det på tyget med den icke-rutiga sidan nedåt. Därefter placerar man det hela i antingen en transferpress eller på en strykbräda och så är det väl i en cirka 10-15 sekunder som hela alltet ska värmas innan man drar bort det tunna pappret med ruter på ifrån det hela. Klart. Har tyvärr inga bilder på något som jag har gjort med transfer papper, så jag har tyvärr inga exempel att visa pga det. Förlåt så mycket vad gäller den biten

Måla med t.ex. akrylfärger eller färger som är avsedda för att måla på tyg med. Vilket i längden blir relativt svårt och tar långt tid tillskillnad ifrån transfer papper. Personligen tänker jag inte gå in på detalj hur man gör pga att jag helt ärligt bara har målat på tyger fyra gånger i hela mitt liv (alla gångerna med akryl). Ett exempel på när jag nu senast målade på tyg (eller fake-skinn för att vara mer precis http://vazchu.deviantart.com/#/d57ckj7

De andra sätten som finns om man går till ett tryckeri/går någon utbilning och därav har tillgång till att göra det/har ett eget tryckeri:

Vinyl. Vi tar det i ordningen med att ha det billigaste först. Om det är ett litet antal som du ska ha något tryckt i så är vinyl billigast till det. Till detta behöver man en skrivare kallad "Roland" och självklart, vinyl. Även detta låter en skriva ut bilder som man har på datorn och tillåter en att trycka dem på tyger (man kan även göra dekaler till bilar med hjälp av vinyl som är anpassat för det - ja, det finns två olika sorters vinyler, nej förlåt. Det blev tre olika när vi räknar med de som man sätter på glas). Antingen skriver man ut det i vinyl som är bara i en färg rätt och slätt eller så skriver man ut det på vinyl som klarar av att man skriver ut en bild på den också. Ett tredje alternativ är att man kan kombinera olika enfärgade vinyler med varandra för att på så sätt få olika färger till sitt tryck. När man skrivit ut den(läs: låtit Roland skära ut motivet), plottrar man bort det som inte ska vara med på trycket. Därefter placerar man det på tyget som det ska föras över till och placerar den i en transfer press och låter den vara där i cirka 10-15 sekunder. Eftervärm sedan i 5 sekunder. Obs, vissa vinyler kräver att man spegelvänder motivet medan andra inte kräver det. Klart. Och ifall någon vill se något exempel; http://vazchu.deviantart.com/#/d5747iw (Death Note loggan är i bara helt vanlig svart vinyl. Akatsuki molnen ritade jag i Illustrator och sedan skrev jag ut dem på vit vinyl som accepterar att man skriver ut på den)

Screen. Detta är först och främst ett av de sätten som folk anser att man kan använda hemma (vilket jag inte blir klok på för fem öre med tanke på att man använder ett skikt på ramarna som är giftigt och canser framkallande, med andra ord så är den något som jag personligen i alla fall inte vill göra här hemma hos mig även om det går). För det andra så blir det här sättet billigare än vinyl om det är över 50 saker med samma tryck på som du vill ha tryckt. Även denna gör så att bilder du har på datorn (efter viss redigering i Photoshop) kan få över din bild till t.ex. en tröja. Den är bland annat bättre på att få med fler detaljer än vad du någonsin kan få med när du använder vinyl. Först väljer man en bild, redigerar den i Photoshop (tyvärr kan jag inte gå in mer på detalj vad gäller den biten pga att jag bara redigerade en bild för att använda till detta en gång - jag var aldrig så speciellt förtjust i screen kan jag erkänna..), därefter skriver man ut den i svart bläck på en film som är anpassad för att använda inom screen. Efter det plaserar man filmen i centrum på en ram som redan har fått sitt skikt och är redo att användas, tejpa fast filmen så den inte rör sig och ta den till "solariumet" (dvs UV ljuset) och för över allt på så sätt till ramen (eller snarare, få skiktet som inte är täckt av de svarta delarna på filmen att stelna så de inte åker av i nästa steg). Därefter använder man en högtryckstvätt och spolar på så sätt av de delarna som ska bli ditt motiv. När det är klart, låt den torka och placera ramen i klädsnurran så allt blir rätt där. Välj färg (om du vill ha ett tryck med flera olika färger på olika ställen, då måste man göra flera olika bilder och använda en ram för varje bild & färg), placera t.ex. tröjan som du ska ha trycket på rakt på "plattformen" och använd raklen för att dra färgen från en ende till den andra på ramen (där ditt motiv är, åker färgen igenom och på så sätt hamnar den på tyget), gör detta cirka 3 gånger om tyget är mörkt, mellantorka, och sedan repetera 1-3 gånger till beroende på hur mycket tyget lyser igenom färgen. Låt den sedan åka igenom på bandet där den torkar sin sista gång. Obs, färgen torkar aldrig oavsett hur länge den ligger framme, så det är ingen bra idé att få den där den inte ska vara! Klart. Har tyvärr ingen exempel bild på detta heller (and trust me, om jag hade haft det så hade den varit ganska tråkig ändå pga att jag bara gjorde tryck med en färg... En annan i min klass gjorde som mest fem färger på en tröja, och den blev sjukt snygg - men han var ju också den i klassen som var mest intresserad av screen och därav ägde han ut alla på det).

... Och detta var sätten som i alla fall jag känner till och rekommenderar...

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

14 aug, 2012 17:41

Hydra
Elev

Avatar


Denna tråd föll i glömska. Haha, lol. Miniputt.

Åh, Caius. Min räddare i nöden. Ska faktiskt ta och läsa igenom det här då jag är piggare. x)

Tackar btw.

18 aug, 2012 00:52

Caius
Elev

Avatar


Haha, gör så. ^^' Sorry att jag skrev så mycket, det blir så ibland. XD

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

21 aug, 2012 22:02

Hydra
Elev

Avatar


Skrivet av Caius:
Haha, gör så. ^^' Sorry att jag skrev så mycket, det blir så ibland. XD


Det är hel lugnt, bara bra att man får flera alternativ med någorlunda utförliga beskrivningar och rekommendationer. Ingen tar illa upp

21 aug, 2012 22:26

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Eget tryck på till exempel t-shirt

Du får inte svara på den här tråden.