Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Sy en t-shirt

Forum > Kreativitet > Sy en t-shirt

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Solkatten
Elev

Avatar


På slöjden ska jag sy en t-shirt men vet inte hur man gör. Någon som vill skriva upp steg för steg?

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

22 mar, 2012 22:04

Caius
Elev

Avatar


Först och främst, välj tyg och klipp upp de olika delarna som du kommer behöva (gissar på att det blir cirka 5-7 delar beroende på vad för mönster du har/hur du gör mönstret själv).
Sedan skulle jag väl säga att det inte spelar någon roll ifall du börjar med ärmarna eller "kroppen" på t-shirten, det är väl lite smak och tycke där skulle jag nog vilja påstå. Sicksacka runt tygkanterna så att tyget inte fransar sig till att börja med i alla fall. Efter det syr du ihop "kroppen" och ärmarna där det ska sys ihop.
Efter det så skulle jag personligen vika in spetsen på ärmarna innan jag syr dit dem på "kroppen", när det är gjort så bör man väl logiskt sätt sy dit ärmarna där de ska vara på "kroppen".
Där efter syr viker man in nedre kanten av tröjan och sedan syr dit den precis som man gjorde på ärmarna.
Biten med kragen beror väl lite på hur man gör den, om man har ett tygstycke som man ska sy dit där så borde man väl göra det vid det här laget och sedan är det klart. Om man inte kör med det så antar jag att man bör försöka vika in kanten i kragen så gott det går och sedan sy dit den.

Visserligen kanske det där inte är helt rätt, jag har själv aldrig sytt en t-shirt förr. Så det där är bara mina egna tankar om hur jag skulle göra på ett ungefär. Visst ska jag väl sy en t-shirt eller två av mitt oranga tyg som jag köpte fel (och som var svindyrt om intresseklubben vill anteckna det) inom den närmsta framtiden. Så jag skulle ju alltid kunna skriva här igen så snart jag sytt den, för det kan hända att jag inte gör så som jag skrev att jag i dagsläget tänker på hur man gör. Oftast så hittar jag bättre lösningar längst med "resan" när jag gör något och gör saker och ting efter den bättre lösningen.

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

24 mar, 2012 12:20

Borttagen

Avatar


Jag sydde en i sjuan, men jag tog mönstret från en bok, men måtten var så fel.
Se till att du har rätt mått, är mitt tips

Minns inte hur jag gjorde steg-för-steg, tyvärr..

24 mar, 2012 12:40

Solkatten
Elev

Avatar


Nu i nian är det nämligen så att man skall sy ett klädesplagg och då väljer jag att göra en t-shirt. Eller ett linne, får se.

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

24 mar, 2012 14:56

Whya
Elev

Avatar


Får ni inte använda någon beskrivning?
Annars kan du ju söka efter mönstermallar och så på internet om ni inte har det i slöjsalen eller nåt..
Några i min klass sydde t-shirts. Gjorde tyvärr en kjol, så jag kan inte hjälpa dig...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F8288435%2Ftumblr_liql1vIymw1qe9auz_large.jpg https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F18313243%2Ftumblr_lv6vc0vgVW1qjknyao1_500_large.gif

24 mar, 2012 15:30

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Sy en t-shirt

Du får inte svara på den här tråden.