Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Den Elaka Tomten

Forum > Kreativitet > Den Elaka Tomten

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Scrollan
Elev

Avatar


En Julsaga som jag precis skrev! (Jag vet att det snart är april, men julsagor kan man läsa året om...) c8
Den heter "Den Elaka Tomten" och handlar om en tomte som är elak(?).

Läs den, ni kommer inte att ångra er (hoppas jag)!!

=D

Den vita snön knarrade när jultomten kom gående på stigen. Han var på väg till sin stuga som låg djupt inne i den mörka skogen. Tomten var gammal och hade ett långt grått skägg. Han var klädd i en mycket tjock röd rock, som sannerligen behövdes i den kyliga midvinternatten. På sin hjässa hade tomten en röd luva som var mycket långt nerdragen över öronen. Han hade en stor säck slängd över ena axeln, och innefrån den hördes det dämpade rop på hjälp.

”Tyst, ” röt tomten.
Det blev genast tyst, och förblev så resten av vägen. När tomten kom fram till sin stuga, ställde han ner säcken och knöt upp den. Inuti säcken låg det ett litet skrämt barn hopkurat. Det var en flicka som inte kunde vara mer än fyra, fem år gammal. ”Var är jag någonstans, och varför, ” pep flickan ängsligt efter en liten stund. ”Du är här eftersom jag vill ha fler tomtenissar som kan hjälpa mig, ” svarade tomten.
”Och du ska bli min nya tomtenisse.
”Men jag vill inte bli en tomtenisse, ” protesterade flickan,
”jag vill hem till mamma och pappa.
”Det struntar jag fullkomligt i, ” snäste tomten.
”När jag väl har förtrollat dig till en tomtenisse vill du stanna här för evigt. Tro mig. ” Så skrattade han rått, som om han visste något som vi inte visste, och tog tag i flickan och låste in henne i ett kallt, mörkt rum.
På morgonen därefter tog tomten sin säck och gick ut på tomtenissejakt.

"”Jag behöver mer barn som kan bli nissar åt mig, ”tänkte tomten för sig själv när han gick på stigen som ledde från hans stuga till byn.
Men när han kom fram till byn såg han sig omkring ifall det fanns några barn som var ute och lekte. Men det var öde. Inga skratt eller skrik hördes. Alltså fortsatte tomten på sin jakt efter små barn som han kunde röva bort. Snöflingorna började falla igen och en släde med bjällror hördes långt, långt borta.
Till sist kom tomten fram till en stuga som låg i utkanten av byn. En rökslinga steg upp ur skorstenen och det lyste ur fönstrena. En liten pojke kom springande ut ur huset med en grön kälke efter sig. Tomten såg honom och tänkte att den pojken skulle bli en perfekt tomtenisse.
När pojken såg jultomten blev han överlycklig och började klappa i händerna.
”Hej jultomten! Vet du vad jag önskar mig, ” frågade pojken mycket ivrigt.
”Jag önskar mig en stor nallebjörn och ett leksaksflygplan, ” fortsatte pojken utan att vänta på svar från tomten.
”Vi får väl se vad det blir, ” sa tomten.
”Men du, vill du inte komma med hem till mig och leka lite, jag har massor av leksaker, ” frågade tomten listigt. Men den lille pojken förstod inte att tomten lurades så han följde intet ont anande med tomten hem.
När de kom in i tomtens stuga pekade tomten på en dörr och sa att pojken skulle gå in där för det var där alla leksakerna fanns. Pojken gick ivrigt in. Tomten stängde kvickt dörren om pojken och vred om en stor järnnyckel. Pojken var nu i samma rum som de andra fångade barnen befann sig i.
”Vad bra, ” tänkte tomten.
”Nu har jag ett barn till som jag kan förvandla till en tomtenisse. ”
Så här höll jultomten på i många år. Ända tills en dag, då en man fick syn på tomten när han kom gående med säcken på ryggen. Mannen såg att det rörde sig i säcken och att det hördes små rop på hjälp. Han blev misstänksam och frågade tomten om vad han hade i säcken.
Tomten svarade inte direkt, så mannen blev ännu mer misstänksam och drog till sig säcken och öppnade den själv. Däri satt ett litet barn.

”Jaså, ” sa mannen.
”Det är Du som rövar bort våra barn. ”
”Ja, ” fräste tomten.

”Varför det, ” ville mannen veta.
”Jo för att,” började tomten som nu hade blivit lite tveksam.
”Jo, för att jag är så gammal och orkar inte göra alla julklappar själv, ” försökte tomten igen.
”Alla tomtenissar slutade när jag fick jobbet som jultomte, ” snörvlade han.
”De tyckte att jag var olämplig för jobbet. ” Nu grät nästan tomten, och mannen tyckte lite synd om honom. ”Därför förvandlar jag era barn till små tomtenissar så att de kan hjälpa mig, ” förklarade tomten.
”Jag ska ställa allt till rätta igen, ” lovade den numera storgråtande jultomten. Tomten höll dock sitt löfte och släppte ut alla barnen han hade rövat bort. Men han blev sjuk för han jobbade så mycket och så hårt för att alla barn skulle få julklappar. Då tyckte byborna synd om den så hårt arbetande jultomten så de började hjälpa honom. Särskilt barnen tyckte att det var väldigt roligt att slå in paket och springa ärenden åt tomten. De upptäckte att jultomten faktiskt var riktigt snäll och alla fick alltid massor av julklappar av honom varje år.
Jultomten fick faktiskt ett diplom av Jultomterådet där det stod att han var den bästa jultomten som någonsin funnits.

Snipp snapp snut så var sagan slut…

Vad tyckte du?
Hoppas att det inte var allt för dåligt...

http://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=14410&page=1%23p737829

29 jan, 2012 12:33

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Den Elaka Tomten

Du får inte svara på den här tråden.